Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna!
Hur anmäler jag ett lag?
Det finns två vägar för att anmäla ett lag.
1. Klicka på TURNERINGAR i den övre listen, välj den turnering du är intresserad av, klicka på den orangefärgade knappen med texten ANMÄL ER NU och fyll i dina uppgifter.
2. Klicka på den orangefärgade knappen med texten ANMÄL LAG, välj den turnering du är intresserad av och fyll i dina uppgifter.
Hur vet jag att min anmälan gått igenom?
När du fyllt i dina uppgifter, betalat anmälningsavgiften och skickat in anmälan får du ett mail från avsändaren The Nordic Season - det kan hamna i skräpposten, så håll koll där - med en bekräftelse på att er anmälan gått igenom. I mailet återfinns även inloggningsuppgifter och information om hur ni loggar in till er lagkonto på thenordicseason.se.
Är vi automatiskt godkända när vi anmält oss till en av era turneringar?
Färjestad BK Hockeyallians tävlingsledning förbehåller sig rätten att välja ut deltagande lag i Nordic Youth Trophy. Inskickad anmälan innebär inte att laget per automatik tilldelats en plats i turnering. Färjestad BK Hockeyallians har som mål att behandla inkomna anmälningar inom 14 dagar. Information om detta återfinns i vår Policy som återfinns här: Policy The Nordic Season .
Hur vet jag om vi är godkända?
När anmälan godkänts/avslagit meddelas detta angiven kontaktperson via mail. Angiven kontaktperson får vid godkänd anmälan ett mail från avsändaren The Nordic Season om att er anmälan godkänts.
Vad behöver jag göra inför turneringen?
När ni blivit godkända får ni också en PDF skickad till er från avsändaren Färjestad BK Hockeyallians med viktiga datum att hålla koll på inför turneringen. I regel gäller detta:
Senast fem (5) veckor innan turneringen startar skall ni söka tillstånd om att delta i cupen från Svenska Ishockeyförbundet. Detta gör ni via TSM och mer information om detta hittar ni här: https://www.swehockey.se/foerening/styrdokument/tillstaand/ . Utländska lag ansöker om tillstånd från sitt ishockeyförbund.
Senast tre (3) veckor innan turneringen startar skall ni via ert lagkonto på thenordicseason.se boka deltagaravgifter för samtliga spelare och ledare samt ange eventuellt behov av specialkost.
Senast en (1) vecka innan turneringen startar skall ni administrera er laguppställning (registrera spelare och ledare) på swehockeycup.se. Ni erhåller en inbjudningslänk till er lagadministration på swehockeycup.se när ni bokat deltagaravgifter på thenordicseason.se. För att logga in på swehockeycup.se behöver angiven kontaktperson ett TSM-konto.
Vad händer med anmälningsavgiften om vi inte får tillstånd från SIF/vårt ishockeyförbund (utländska lag)?
Vi återbetalar hela anmälningsavgiften om ni får avslag på er tillståndsansökan hos ert ishockeyförbund om ansökan skickats in senast fem (5) veckor innan turneringens startdatum.
Hur bokar jag deltagaravgifter?
1. Logga in på ert lagkonto på thenordicseason.se - inloggningsuppgifter fick du i bekräftelsemailet som efterföljde er anmälan.
2. Klicka på knappen med texten BOKA DELTAGARAVGIFTER.
3. Klicka på knappen med texten + BOKA DELTAGARAVGIFTER SPELARE U/FXX och ange antal spelare.
4. Klicka på knappen med texten + BOKA DELTAGARAVGIFTER LEDARE U/FXX och ange antal ledare .
Hur anger jag specialkost?
1. Logga in på ert lagkonto på thenordicseason.se - inloggningsuppgifter fick du i bekräftelsemailet som efterföljde er anmälan.
2. Klicka på knappen med texten BOKA DELTAGARAVGIFTER.
När du bokat deltagaravgifter aktiveras knappen med texten + LÄGG TILL PERSON MED SPECIALMAT.
3. Klicka på
knappen med texten + LÄGG TILL PERSON MED SPECIALMAT.
4. Fyll i personens namn.
5. Välj måltidsalternativ (allergi eller standard, det spelar ingen roll vilket av alternativen du väljer).
6. Klicka på texten + YTTERLIGARE ÖNSKEMÅL och beskriv specialkosten (ex. laktosintolerant, vegetarian, glutenintolerant).
Vi måste lägga till en person med specialkost men det är bara en (1) vecka kvar tills turneringen startar, hur ska vi göra?
Om ni behöver korrigera antal och/eller lägga till/ta bort personer i behov av specialkost senare än tre (3) veckor innan turneringen startar måste detta meddelas den centrala arrangören - Färjestad BK Hockeyallians - via mail på info@thenordicseason.se.
När ska deltagaravgifterna betalas?
Samtliga avgifter har en betalningsfrist om och skall betalas inom 14 dagar - således senast en (1) vecka innan turneringen startar.
En av våra spelare har blivit sjuk dagen innan turneringen startar, får vi pengarna tillbaka för spelaren?
Information om återbetalningar, utdragande av lag och dylikt hittar du i våra bokningsvillkor i vår Policy som återfinns här: Policy The Nordic Season .
Jag är kontaktperson för ett utländskt lag och har därmed inget TSM-konto, hur ska jag administrera vår laguppställning?
Utländska lag får en mall för laguppställning vid godkänd anmälan. Denna mall skall fyllas i (namn, tröjnummer, position samt födelsedatum åååå-mm-dd på spelare och namn, roll och födelsedatum åååå-mm-dd på ledare) och skickas till info@thenordicseason.se senast en (1) vecka innan turneringen startar.
Jag kan inte lägga till en av mina spelare i laguppställningen på swehockeycup.se, vad ska jag göra?
Swehockeycup.se är direktlänkat till TSM. Spelarna som skall delta i turneringen måste således finnas registrerade i föreningen i TSM för att kunna läggas till i laguppställningen. Det är respektive deltagande lags eget ansvar att se till att de spelare som skall delta i turneringen är registrerade för spel. Vänd dig till din föreningsadministratör vid eventuella problem med ditt TSM-konto/spelarregistrering.
Hur många spelare och ledare måste registreras?
För att delta i NYT U12-U15, F14-F18 samt Oktobercupen och Julpucken måste minst 11+2 spelare registreras - om inget annat kommuniceras - och minst en ledare - med benämningen Head Coach - för att matcherna ska kunna startas. Mer information om antal, lån av spelare, kombinationslag samt åldersdispenser hittar du i vår Policy som återfinns här: Policy The Nordic Season .
NYT U11 samt F12 spelas enligt Hemmaplansmodellen - i smålag. Ett (1) smålag rekommenderas bestå av 6-9 utespelare + 1 målvakt och minst en (1) ledare per smålag måste finnas med på isen. Registrering av laguppställning för NYT U11 och F12 sköts via CupOnline och inte Swehockeycup.se.
När får vi veta var vi skall spela?
Gruppfördelningen baseras på flertalet ingående parametrar som reseavstånd till spelorterna, regionstillhörighet samt önskemål om boendeform för att ni dels ska få möta så många nya lag som möjligt, dels ska få en så bra upplevelse som möjligt. Gruppfördelningen kommuniceras via mail samt publiceras på CupOnline (för U11 och F12) eller swehockeycup.se (för U12-U15, F14-F18 samt Oktobercupen och Julpucken) efter att anmälan stängt eller när cupen är fulltecknad.
När börjar matcherna på fredagen (NYT)?
I regel börjar matcherna på fredagen runt klockan 14.00 eller senare. De två lagen med kortast resväg till spelorten spelar först, följt av lagen med näst kortast resväg osv.
När och hur får vi veta var vi skall spela på söndagen (NYT)?
NYT U11 och F12
Söndagens spelschema kommuniceras samtidigt som fredagen och lördagens spelschema. Omfördelningen av lag görs med mål att lagen ska få spela fler ishockeymatcher, mot lag som de ännu inte mött under turneringen och så långt det är möjligt på en ort som ligger på hemvägen från den ort ni spelat på under fredag och lördag.
NYT U12-U15, F14-F18 samt Oktobercupen och Julpucken
När alla matcher är färdigspelade och alla tabeller kontrollräknade på lördagskvällen kommuniceras söndagens spelschema ut via mail samt publiceras på swehockeycup.se. Omfördelningen av lag görs med mål att lagen ska få möta andra lag på liknande spelmässiga nivå.
Det är lördagskväll och vi har precis fått veta att vi ska spela slutspel på en annan ort, när ska vi åka dit (NYT)?
Lagen som skall byta spelort gör detta först efter frukost på söndagen.
Hittar du inte svar på din fråga?
Kontakta central arrangör på info@thenordicseason.se eller +46 76-027 36 74 vid brådskande ärenden.